שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

הטיפ של פרשת יתרו

מה הוא יעוץ ארגוני נפשי ברוח יתרו – פרשת יתרו
 
רבים גדולים וטובים מיתרו, לא זכו לפרשה על שמם, בטח לא גרים ועוד בפרשה שבה מוזכרים עשרת הדיברות והמעמד המכונן, אז מה כל כך מיוחד בדמות הזו של יתרו, שהיא מחברת בין ההליכה במדבר לבין מעמד הר סיני?
 
בפשט- מה עשה יתרו, נתן עצה למשה להקים מערכת משפטית, בכדי שלא יעשה הכל לבד.
נו זו כזו עצה דרמטית ? הרי אמר משהו די פשוט:
העם הזה מתלונן תמידית, מרגיש שפתחו לו מחלקת פניות הציבור, אז הוא פונה,
על סיר הבשר, הוא צמא, הוא רעב, אכלו לו, שתו לו, נו עם ישראל אנחנו מכירים מקרוב את הנפשות הפועלות.
 
יתרו בפשטות אומר למשה, אתה לבד לא יכול לעשות הכל, אי אפשר לקיים מערכת משפטית של איש אחד, נו מה קשה להבין שאדם אחד לא יכול לשפוט עם שלם.
 
וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה לָעָם; וַיֹּאמֶר, מָה-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם--מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ, וְכָל-הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן-בֹּקֶר עַד-עָרֶב.

אז מה כל כך מיוחד בעצה הזו ואיפה זה פוגש אותנו היום?
משה מתלונן, מהבוקר עד הערב ,אני מטפל בעם המתבכיין הזה, קשה לי.
אבל למה היה צריך לחכות ליתרו בכדי להבין את זה?
למה אדם מחוץ לעם ישראל, ממדיין צריך לפתוח לנו את העינים, אהרון לא מספיק חכם?
התורה היא לא קורס ביעוץ ארגוני והיא גם ולא מבזבזת סתם מילים וכאן הרחיבה לא מעט
אז בואו נצלול פנימה ונעזר בפירוש של הנציב מוולוז'ין משהיה רבו של הרב קוק.
יתרו, ראה את הנעשה עם משה וכיצד מתנהל מול העם, ושואל את משה
מדוע אתה לבדך שופט כל העם ?
ושואל למה כולם רוצים דווקא אותך?
מה יש בך משה שאין באדם אחר?
אומר משה "ויבוא אלי העם לדרוש אלוהים"
 
מסביר משה, בעצם הם באים משלוש סיבות:
1. לדרוש אלוקים
2. שפיטה בכל הקשור לסכסוכים ומריבות
3. ללמד אותם את חוקי האלוקים ואת תורתו
 
מה זה לדרוש אלוקים?
אז חוזרים לשורש - פרשת תולדות, רבקה בהריון קשה- "ויתרוצצו הבנים בקירבה" והיא מחפשת מענה לשאלות שלה- ככה זה הריון? כל כך קשה? כל כך מוזר?
ואז כתוב ותלך לדרוש את ה'...
רבקה, הולכת לבית המדרש של שם ועבר, בכדי  לשאול בעצתם, זאת אחרי שהבינה שבדרך הטבע, ולאן שהיא פונה היא לא מקבלת תשובה, על מה שעובר עליה.
היא מבקשת לשאול מה משמעות של המצוקה האישית שלה?
מה המשמעות האמונית של זה?
ואיך קב"ה מסתכל על זה?
 
לדרוש את ה', זהו בעצם מצב, שבו אדם, כל אחד עם מצוקתו האישית, פונה לאנשים שמחוברים יותר.  פונים דרך תלמידי חכמים לריבונו של עולם ומבקשים מענה רוחני כזה או אחר לשאלה ועל המצוקה, כי בדרך הטבע, הם לא מקבלים את התשובה ולא מבינים את סיבת המצוקה וכיצד להיפטר ממנה.
וזה מה שמסביר משה, העם בא אלי לדרוש אלוקים וכי מי עוד יכול לתת מענה זה, יותר מאדם שפגש את השם. וממשיך ומסביר, דבר נוסף שאני עושה אני מלמד אותם תורה אבל לא רק ,אני מודיע להם מה הקב"ה אומר לגבי המצוקה.
לפי הנציב מוולוזין העצה של יתרו למנות שופטים היא לא העצה המרכזית, העצה המרכזית של יתרו, זו המהפכה שהוא מציעה למשה בעניין הבנת הנפש.
הֱיֵה אַתָּה לָעָם, מוּל הָאֱלֹהִים, וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת-הַדְּבָרִים, אֶל-הָאֱלֹהִים.
 
אומר יתרו למשה, זה לא התפקיד העיקרי שלך,  לומר לכל אדם מה אומר הקב"ה על על המקרה ומצוקה שלו, זה לא באמת מה שהם צריכים ומחפשים, אתה בצד הלא נכון
 
ונסביר למה התכוון יתרו דרך דוגמא מימנו.
לקשר בין הציבור לממשלה יש פונקציה אליה פונים, שנקראת "נציב קבילות הציבור."
האדם שיושב שם, הוא הנציג של הממשלה מטעמה ואומר דברה, אבל הוא לא הנציג שלי, לכן שאני פונה אליו ומתקשר איתו ,מראש ההרגשה שלי כלפיו לא פשוטה, כי  אני יודע מה האינטרס שלו. זה ברור לי שהוא לא מכיר אותי אישית, הוא לא יודע מה עובר עלי.
הוא יודע ומייצג את האינטרס הממשלתי, בקיצור סיטואציה שנתפסת כקרה ומנוכרת, "ככה זה.."
וזה מה שאומר יתרו למשה, העם לא רוצה נציב קבילות אלוקים אלא הוא רוצה משהו אחר,
הוא זקוק לנציג הציבור אל מול הממשלה (הסתדרות תקינה), נציג אותנטי, המכיר את המצוקות שלו, את האבטלה את הקושי, הוא חלק מהם, הוא מהעם והוא בא לממשלה ודופק על השולחן ורוצה לדאוג לציבור הוא מכיר את האיש הקטן.
אומר יתרו תהיה נציג העם מול הקב"ה ולא הפוך, הם רוצים שתכיר אותם אישית תדע מה עומק המצוקה שתהיה אתה נציג העם מול האלוקים ולא הפוך.
הם עכשיו יצאו ממצרים, לא מבינים מימינם ומשמאלם, לא היו חופשיים, לא מכירים דרכים אחרות חוץ מלבנות פרמידות, לא יודעים את הסביבה, לא היו צריכים לדעת מאיפה יאכלו ומאיפה ישתו, בקיצור הם בבלבלה, הם בחרדה, הם בשינוי, הם קצת אבודים, הם רוצים שתתפלל עליהם, תראה אותם, תבין אותם.
 הם לא באמת רוצים תשובה בסגנון, איך הדבר נתפס בעיני הקב"ה, הם רוצים שהתשובה תשתנה מול תפילותך, הם רוצים שתעזור להם לדאוג לתשובה הנכונה ולא רק לקבל תשובה שהיא מידע יבש.
 
מוסיף משה מסביר ליתרו, שהוא מודיע להם מה הקב"ה מצפה מהם ומה צריך לעשות
 
ואז מגיעה העצה שנייה של יתרו למשה
וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם, אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַתּוֹרֹת; וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם, אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ, וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן.
אומר יתרו למשה, אתה אל תהיה המודיע או רק המודיע, מה זה להיות המודיע ולקבל רק הודעה, זו תקשורת קצרה, קרה, מנוכרת, שנה את השיטה, לפני שאתה מודיע תזהיר, תסביר ואז תודיע. הודעה היא דבר מאוד לקוני, הודעה היא ענין קצר, קר ומונכר, אין שם דיאלוג, תשאול, יש הנחתה שאני לא רק מודיעה אלא מזהירה, זו כבר מערכת יחסים אמיתית וקרובה. אבא לא רק מודיע לילד שלו, לא לקפוץ מהחלון, אבא גם מזהיר את הילד- תזהר (אתה יקר לי.)
הודעה באה מלמעלה למטה, הדרך של  משה רובנו עד כה, אומר לו יתרו,  העם לא רוצה הודעה הוא רוצה הזהרה, הוא רוצה קשר, אכפתיות, הכרות קרובה ומעמיקה, נסיון להפוך את הגזרה.הוא רוצה יחס, קירבה, מערכת יחסים.
 
                                                        טיפ השבוע
אז אם חשבנו שיתרו הוא רק יועץ ארגוני, המשנה את המבנה הארגוני של השיטה, כעת אנו מבינים, שיתרו הוא יועץ נפשי המשנה את מבנה הנפש וצורת הראייה שלנו את האחר.
חשבנו שהוא רוצה לקצר למשה את דרך עבודתו, אך למעשה הוא מפיל שני תיקים כבדים על כתפיו.
יתרו משנה למשה את שיטת העבודה, מפגישה של 5 דקות עם כל אחד, בה ניתנת הודעה קצרה מלמעלה למטה מה תפיסת הקב"ה בעניין, הוא כעת, צריך לשבת עם האדם להכיר אותו, לראות מה מצוקותיו ואז להתפלל עבורו לייצג אותנו אצל ריבנו של ...
להתווכח עם ריבנו של עולם, למצוא  איך להושיע איך לתקן את הנעשה וזו כבר לא עבודה של חמש דקות, זו כבר לא עבודה זו מערכת יחסים, זה לא לסמן  וי, אלא לראות את האחר, להבין את מקומו, לייצג אותו, לתת תשובות ללב שלו ולא מידע למח שלו.
 
אבל אז מגיעה העצה השלישית- הפתרון לעניין הזמן שהלך וגדל
וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵלָיו:  לֹא-טוֹב, הַדָּבָר, אֲשֶׁר אַתָּה, עֹשֶׂה.
נָבֹל תִּבֹּל--גַּם-אַתָּה, גַּם-הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ:  כִּי-כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר, לֹא-תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ.

מה אומר יתרו למשה, אתה תתמקד במה שאתה ייחודי ובלעדי בו, במקום שבו נוכחותך הכרחית, אבל היה נוכח נכון .
רק איתך ודרכך ניתן לפתור את הצורך של אנשים לדרוש אלוקים זה רק אתה, רק אתה מסוגל, רק לך יש את המקום להזהיר ודרך זה לקרב להראות.
אנשים תופסים אותך ברצינות, מייחסים חשיבות למילה שלך, השתמש בזה בתבונה בדרך שתיתן להם מענה אמיתי, אך בכל מה שקשור למשפט, בית משפט בן אדם לחברו, תקיים ע"י האצלת סמכיות.
זו למעשה מהפכה מוחלטת בתפיסת ההנהגה של משה רבנו ובקשר שלו עם העם.
כולנו רוצים יחס אישי, מבין, הבא בגובה העיניים, כולנו מחפשים בזמנים מסוימים מישהו שירצה לתת לנו מקום ומענה, גם אם התשובה היא לא בדרך הטבע, בשמנים קשים אנחנו נקבל את זה אף יותר, רק נרצה חיזוק כי זה בסדר לחשוב כך.
אנו רוצים אנשים שיהיו כר דשא של אמונה, כי שלנו כרגע לא ממש ברורה.
 
משה רבנו הוא האדם היחידי בעולם, שראה את היקום כולו מהמקום הכי גבוה במבחינה רוחנית ושלמה ומהמקום הזה דבר ה' מובן לו מאליו, כי זהו מקום שרואים בו הכל , כי הכל שם אלוקים. הוא רואה הכל ממקום מוחלט, וזו מעלתו, אבל העם לא נמצא שם עדין ולכן במקום להצניח את הקב"ה לעם עליו להצמיח את העם לקב"ה.
אז העצות העמוקת של יתרו יותר ברורים עכשיו, אבל נשאלת השאלה למה דווקא יתרו קיבל את התפקיד לפקוח את עיני משה לדבר?
 
כמה מילים על מי הוא יתרו
מכירים את המפשט הידוע "פתי מאמין לכל דבר"-  הפתי למעשה הוא קצה אחד, מי עומד בקצה השני? מי ההפך מהפתי?
זה הוא הלץ- הציני, שלא מאמין לשום דבר, הנמצא בקצה השני של הפתי המאמין לכל דבר
מי זה הלץ?
לפי הגמרא, הלץ זהו עמלק- הספקות, הוא ספקן ציניקן, בז לכל נקודת אמונה, כלום לא נכנס בו ונדבק בו. ועמלק הוא האויב העיקרי של עם ישראל.
אם עמלק הוא הציני הלץ, מי הוא הפתי?
אומרים חז"ל, הפתי הוא יתרו, מספרים על יתרו,  שלא הייתה עבודה זרה אחת שלא עבדה, למה?
כי הוא אדם שמחפש כל הזמן, מחפש את האמת ובעיקר מחפש אמונה, בכל מקום.
הוא יוצא למסע חיפוש אמיתי, פוגש, מנסה, מתאכזב וממשיך לחפש עובר מאליל לאליל מעבודה לעבודה- מהאשרה לבעל, לבעל פעור, לבעל זבוב מחפש נואשות נקודת אמת בעולם ומוכן לעבור בדרך כל דבר אפשרי, בכדי למצוא, לכן בדרך הוא מאמין לכל דבר הוא מנסה עד שיגיע ליגעת ומצאת תאמין! מצאת ולא יגעת אל תאמין, היגיעה הזו בונה אצלו את האמונה.
בפרשה הקודמת במלחמת עמלק המתוארת,  הציני, מתרסק, ואז מופיע יתרו, הפתי, שאז קולט ומבין, אחרי כל המסע שלו שיש אמת אחת בעולם שמשהו אמיתי מתרחש כאן.
אחרי ששנים הוא השתחווה לאבן, דיבר איתה  חיפש מענה ולא נתנה לו, כי יש לה לב אבן, כשהוא מגיע לעם ישראל הוא כבר מחפש תורת חיים, מערכת יחסים ולא רק דבר להשתחוות אליו, לקבל ממנו הודעות, אלא משהו אמיתי,  שייתן מענה.
 
יתרו מבין את לב "המחפשים" את לב המאוכזבים, את לב החוששים, את לב החרדות, התהליכים והשינוים, הוא עשה בעצמו את המסע הזה בנפשו בליבו.
הוא יודע למה זועקת הנפש.
הוא יודע מה זה אלילים, מה זה לדבר אל אבן.
משה, לעומתו שממש לא קרוב לשם, כי לא עבר את המסע, הוא הגיע מגבוה.
יתרו הוא כרגע זה שבאמת מבין את העם ואת מה שהוא מחפש ,את הנגיעה האישית, את האכפתיות, את השיח ולא את האבן את התקשורת החד סטרית
 
מסביר המלבי"ם
מה זה נביא?
מי שמביא אליך את דבר ה'.
האיבר הכי חזק אצלו זה הפה, הוא נותן לך תוכחות, מוסר, מראה בעיות, מה לתקן, נכנס בך עד הסוף, אמת מוחלטת-  ומי מסוגל לחטוף להכיל לראות את האמת המוחלטת בימנו.
היום כל אחד יהיה מוכן להגיד לך ,מה לא בסדר אצלך, לתת לך הכל בפנים יש המונים כאלה סביבנו ובחינם.
ומי זה הרועה/הרואה?
האיבר החזק אצלו זו העין, הוא רואה אותך, מבין אותך, רואה את צרתך ויהפוך את העולם עבורך, יגיע עד כסא הכבוד עבורך, בכדי להקל על כאביך
 
וזה מה שמגלה יתרו למשה ולנו- תהיו רועים/רואים של אנשים, אם בחינוך, אם בהזהרה, אם בתמיכה, נהלו קשרים של רועים, תהיו רואים במערכת היחסים.
יתרו מזכיר לנו כי לתהליכים כואבים שעברנו,  יש מקום, כי הוא עוזר לך להבין את הלבבות של אנשים, הוא עוזר לך להיות תחנת עגינה לטעינת אמונה עבור האחר שלא מבין כרגע מה קורה איתו.
אומר לנו יתרו
יש לך ידע חיוני, אל תודיע עליו אל תהיה קר ומנוכר, הידע מאבד את כל משמעותו אם הוא לא מוגש לאחר השבור, על מגש לבבי שרואה את האחר מקשיב לו מזהיר אותו ולא מודיע לו.
לכל אחד יש את המדבר שלו- אזור חוסר הוודאות שלו
בכל אחד יש את העמלק שבו- הספקות החששות הציניות ששורפת כל פינה חמה
ובכל אחד יש את הנביא, המודיע, המכריז שנותן ישר בפרצוף, ללא קשר איפה נמצא האחר הידע מנצח הכל
ובכל אחד יש את הרועה- שעבר דרך ומסלול ויכול להכניס לרגע לאחו שלו לכר הדשא שלו את השני, לתת לו מידע לתת לו יחס ואמונה.
 
ועכשיו זה פירוש שלי למה יתרו קיבל פרשה ולה זה רגע לפני מתן תורה
זו ההכנה, רגע לפני מעמד הר סיני העצום שם הצליחו לעמוד יחד כאיש אחד בלב אחד,
כי כל אחד יכול להיות הרואה/רועה של האחר וכל אחד מרגיש שיש רואים סביבו ועבורו.
 
לשבת יתרו
 
שבת שלום
רבקה,
מקסימום אישה

 

טיפ מהפרשה

POWERED BY KIDUMNET