שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

הטיפ של פרשת בא

או שתתחדשי לך או שתתקעי לך פרשת בוא –
בפרשה השבוע, אוטוטו הופך העם שלנו, מעם של עבדים לעם של בני חורין.
זה נראה סיפור אגדה מקסים (
רק תזכרו שזה גם הגדה ולא סתם) ולמה אגדה?
כי לחלקנו נראה שכל עניין העבדות לא רלוונטי ורחוק מחיינו, בגדול אנחנו בני חורין.
אבל ההגדה מבקשת להגיד לנו שצריך אדם לראות את עצמו כאלו הוא יצא ממצרים.


אז איפה אנחנו פוגשים את הממד של העבדות בחיינו ואת היציאה מעבודת לחרות ?
בשביל זה ניגש לסופר מרקט הקרוב למקום מגורנו ונפגוש את העבדות המודרנית. -
גם אני, לקראת שבת, יצאתי השבוע למרכול הקרוב למקום מגורי, בחורה רצינית, בת חורין
וחופשיה ויש להוסיף מסודרת, צעדתי בטוחה בעצמי עם רשימה שהוכנה שבוע מראש
ומה היה לדעתכם היחס, הפער, ההפרש בין הרשימה לבין העגלה הלכה למעשה?
לא קטן, אבל מה אני אעשה עשו לי הכנה....
המבצעים בכניסה
הפרסומות ברדיו
העובדה שהחלב נמצא בקצה השמאלי הרחוק של הסופר
מה אני אשמה?!
לא אשמה רק עבד של ....
ואז הגעתי אל הלחם אבל כמות הלחמים והסוגים שבהם נתקלתי, דרשו עוד רבע שעה של
טבלת אקסל לקבלת החלטות איזה מין סוג גודל צורה של לחם לרכוש.
בשלב הבא עברנו למוצרי החלב וזה אך הגיוני שמוצרי החלב, יהיו ליד הלחם אבל לא!
זה ממש משחק חפש את המטמון ברחבי הסופר כי החלב נמצא בצד השני.
ובדרך, אוי בדרך, הצבעים, הריחות, הקולות, העגלה של השכן ירוקה יותר
ועכשיו סגירת משולש הזהב לחם חלב קופה - - -
והתור הארוך ומשעמם ורעב והעיניים תרות, תרות, תרות והשוקולד עומד, עומד, עומד
והבסלי קורץ קורץ קורץ וה... קולות מתחילים בראש, לא אכלתי, רק ביס, נגמרה לי הסוללה
אז מי עשה כרגע קניות? בן חורין משוחרר מכל עול?
אבל האם מישהו כוון לי אקדח לרכה?
אז באמת מי ניהל את מהלך הקניה?
הפרסומאי
מעצבי החללים המסחרים
הבטן
העיניים
והרשימה? הרשימה תיבדל לחיים ארוכים גדלה מעצמה.


סיבכו אותנו, כי בעבר היה מאוד ברור מי העבד ומי האדון הכל היה על השולחן, בעבדות
המודרנית אנחנו לא ממש יודעים מי זה מי , או לפחות לא תמיד מרגישים את זה פיזית בגוף
ולכן שוכחים את הדעת ואת התודעה. משפיעים לנו על הבחירות ואנו עדין חושבים שאנחנו
חופשים והדבר הכי טוב לאדון שהעבד שלו יחשוב שהוא משחורר.
יש לנו בתוך חיינו מעגלים סגורים, הרגלים, סגנון דיבור וחיים שקשה לנו לפרוץ אותם.
מצד אחד אנחנו לא אוהבים את חלקן, לפעמים אפילו אנחנו נגדם ובכל זאת כמו במעגל
תנועה אין סופי ללא מוצא וללא יציאה, אנחנו ממשיכים איתם .


מה מאפיין עבד?
אין לו אתה אופציה לשנות, לשחרר, לחדש, הוא בתוך מציאות כבולה, כי מי שיכול לשחרר
את האחיזה הוא בן החורין. מכך מובן כי עיקר הדבר שהופך אותי לעבד גם אם עבד מודרני,
זו העבודה, שאני לא מחדש ולא מתחדש אני בלופ בשיגרה רפטטיבי, כמו עכבר שרץ על
גלגל.
מה מבצע החודש?
נושא ההתחדשות, מחבר אותנו לדבר נוסף שמדובר עליו בפרשה המצווה הראשונה -
שמקבל עם ישראל מצוות קידוש החודש. -
הדבר נראה מוזר איך זו המצווה הראשונה ולמה לא התחילו איתה את התורה?
אם היו שואלים אותנו מה הייתה צריכה להיות המצוה הראשונה רובנו היינו מונים את אחת
המצוות מעשר הדברות או ענייני אמונה, דברים גדולים .
עכשיו מתחילים יציאה ממצרים נעים לגאולה ועם זה לפתוח את המצוות? זה מה שחשוב?
ואנחנו יש לנו אאוטלוק ויומן וסנכרון מתי יצא לנו להסתכל על הירח לאחרונה?

 

סוד הלבנה
המצווה הזו מגלה לנו סוד יהודי גדול.
כל העמים סופרים את הזמן לפי השמש אפילו השתחוו אליה.
וזה די ברור השמש מייצגת כח חזק, יציב, סטאטי, למה לא להתחבר אליו?
אנחנו, סופרים את הזמן לפי הירח. הלבנה והיא כל הזמן משתנה.
השינוי הזה הוא הסיפור שלנו כבני האדם, לצאת מהמעגל הסגור, להתחדש כמו הלבנה.
הלבנה כל יום משנה את פניה, כל יום אנו רואים את כמות האור שהיא מקבלת מהשמש לפי
הגודל שלה, לפעמים קטנה חסרה משתוקקת ולפעמים מאירה בעוצמות גדולות עד טיול
לאור ירח
ממש אישה :)
הלבנה היא תמונת מראה שלנו כבני אדם, היא מגלה לנו ומזכירה לנו ומגידה לנו את הסוד
הפשוט שאומר שאדם ריק הוא יכול להתמלא ושאדם מלא שיזהר הוא יכול להתחסר. -
שלפעמים צריך לקחת צעד אחורה להתמעט אפילו מרצון, בכדי לחזור שוב ולהתמלא מחדש
ובחידושים. להתחסר בכדי שתיווצר השתוקקות ורצון להתמלא, להתחדש, לתור אחר
ההתחדשות
"במחדש בטובו כל יום מעשה בראשית"
למעשה, האנשים הסטטיים בעולם, הם העבדים של העולם. הם יכולים להיות אנשים חזקים
עם אור גדול כמו השמש, אבל סטטי, אין להם תנועה, אין בהם שינוי, הם תקועים במקום -
אנשים מלאי כח תקוע.
היהודי הוא לאו דווקא מאיר באור הכי מסנוור וגדול אבל הם לא תקוע במקום. אין רק ציר
אחד כמו השמש אנחנו מחפשים מהלך, שינוי, יכולת לזוז.
אז האם באמת ניתן לשנות?
האם באמת ניתן לצאת מהזירה הנוחה של חיים?
האם תכלס יש מסע של חידוש?
שהתשובה היא לא , לא ממש אפשר אז יש את משחק "הכאלו התחדשות."
ונחזור לסופר בשביל להסביר:
על המדף בסופר עומד לו בקבוק קטשופ עם מדבקה מבשרת התחדשות -
"בקרוב אותו הקטשופ האהוב באריזה חדשה"
למה הם עושים את זה?
הרי אם זה אותו קטשופ שאני אוהבת אותו אז אני אקנה אותו מה קשורה האריזה ואותו דבר
הפוך.
אם כך מה אתה משנה לי את האריזה?
למה לא נוגעים בקטשופ? למה נוגעים רק ברמת האריזה?
כי אנחנו מפחדים משינוי אבל רוצים את תחושת השינוי!
אנחנו מוכנים להשקיע הרבה בלהחליף את האריזה נשנה את הבית, נצבע קיר באדום, -
נחליף תספורת, נקנה בגד חדש, ניסע לנופש, אבל את עצמנו אנחנו מפחדים כל כך לשנות.
את הקטשופ עצמו לשנות? אני כל כך טוב ובטוח למה לשנות.

 

                                              טיפ השבוע
רובנו עסוקים בחיפוש מתמיד איך ליצור התחדשות בלי מסע אמיתי של שינוי.
הצורך להחליף בית זה כי משהו בתוך הבית רוצה אחרת משהו התדלדל.
רוצים אחרת רוצים תנועה רוצים התחדשות, אבל מפחיד לעשות שינוי אמיתי, בפנימי
ביחסים,
אנחנו חוששים ממה יעלה ויתגלה שם.
דיברה איתי השבוע תלמידה ואמרה לי –
אני חושבת שאני מפסיקה לבוא ללמוד, זה מפחיד אותי, אני מפחדת ממה שיקרה לי שיעשה
לי.
שבעצם הסאב טקטסט של מה שאמרה הוא -
אני מרגישה שהתהליך שאני עוברת בלמידה, נוגע בי אבל אני כרגע לא יודעת מה זה אומר
ואני כרגע לא יודעת אם יש לי את הכלים והדרך להכיל את זה ואני כרגע לא מכירה את
ההתמודדות עם המצב החדש, עם המידע החדש ,עם התגליות החדשות שהגיעו אלי
לתודעה ומי יודע מה עוד יתגלה שם.
אז חויתי תחושת שינוי אבל ללכת עוד צעד ממש לשינוי פנימי, אמאלה פחד אלוקים, יותר
פשוט ספא וכל מה שמחוץ לנו.
וכאן בא הקב"ה למשה ואומר לו, תגיד לעם העבדים האלה, שתקוע במציאות שתקועה
מאות שנים, שלא מאמין שאפשר אחרת, שנמצא בסביבת עובדי אלילים )שזה דבר סטאטי(
שאנחנו הולכים לדבר בשפה שונה, בשפת הלבנה, שפת ההתחדשות ואנחנו הולכים
להתחדש כמותה.
לפעמים נהיה חסרים ונתמלא ולפעמים נהיה מלאים ונתחסר.
ואם ישאלו אם זה אפשרי ? תאמר להם היום אתם הופכים לעם משהו חדש מתחיל לקרות
לכם משהו חדש מתהווה
במהלך כל יום בשנה, בתפילת שמונה עשרה אנו מזכירים בגאווה את אבותינו הקדושים -
אברהם יצחק ויעקב יש לנו במה להתגאות, מגיעים לליל הסדר ושוב מזכירים אותם בהגדה
אבל במשפט מאוד לא מחמיא "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו" תרח אבי אברהם -
ההגדה רוצה להזכיר לנו, תסתכל אחור מה אתה רואה? תרח והיום אתה הבן של אברהם,
כי מה שאברהם הצליח לעשות זה מהפך, למרות שהיה בן של תרח ומכר אלילים והיה שקוע
באותם מקומות מהם אנו רוצים להשתחרר, לאחר תהליך מצא אומץ להתחדש ועשה "לך לך
מארצך וממולדתך ומבית אביך" ותתחדש.
איך אפשר לצאת ממעגל סגור איך אפשר לשנות?
בד"כ אדם מסתכל על העולם בגובה העיניים, למרחב החיים שלו, וכאן בא הקב"ה למשה
"החודש הזה לכם הוא ראש חודשים" ומכוון לו את העינייים רחב יותר, עמוק יותר גבוה יותר
ומבקש מאתנו תסתכלו, תשחררו תתבוננו. צאו, צאו מעצמכם, צאו מדעתכם, צאו
מהקיבעונות והאמונות המקטינות.

 

דעו !
אתם לא כבולים למרחבים של טבע, מזל וגורל, אפשר לצאת מעבר למערכת הזו
איך יוצאים?
הילדים בפרשת בוא שואלים שאלות הם סקרנים, אולם שאלות קצת מאיימות על מבוגרים.
למבוגרים, כבר אין זמן לשאול, הם עסוקים בלחפש את החלב בסופר אחרי שהכינו רשימות,
אנשים רצינים לכל הדעות. הורים ומורים מפחדים מהילדים הסקרנים, הם מערבלים להם
את המערכת מוציאים מהסדר, יש ילד בפרשה שלא שואל שאלות גם בליל הסדר יש את
הילד שאינו יודע לשאול ואנו מחויבים לעורר אותו לשאול שאלה אל תסתפק במה שאתה -
רואה אל תישאר עבד של המעגל תשאל!
אף עבד לא יצא לחרות אם הוא לא ישאל שאלות, שאלות על המהות שלו, על הרצונות שלו,
על המצב, על מה הוא מרגיש, לכן כל ליל סדר עטוף בקושיות ושאלות, כדי להפוך אותנו
לאנשים מאמינים, סקרנים, אמיתים ששואלים שאלות. בעקבות השאלות יש השתנות
בתודעה שממנה נוצרת תנועה פנימית שמובילה החוצה להתחדשות.
אם רוצים תשובה צריך שלב ראשון שאלה
ואם התשובה לא ברורה לא עונה תחליף לעוד שאלה תשאל עוד שאלה
והשאלה השורשית תמיד היא איכה?
איפה אתה?
איפה הראש שלך
היכן הכוונות שלך?
מה הרצונות שלך?
ואנו בפתחו של חודש שבט שמהותו התחדשות ושינוי עם כח של ראש חודש ולבנה
זה הזמן לעשות את הצעד הראשון החוצה לגאולה לקראת מתן תורה
חודש שנשמע ונשמיע בו בשורות טובות
שבת שלום
רבקה
מקסימום אישה

טיפ מהפרשה

POWERED BY KIDUMNET