שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

הטיפ של פרשת ויחי

סוף הוא תמיד התחלה- פרשת ויחי- סיום ספר בראשית
 מסע מקלקול לתיקון

חומש בראשית, נפתח בבריאת העולם ובקלקולו ע"י האדם הראשון.
פרשת 'ויחי' היא החותמת אותו, היא החותם וידוע שהכל הולך אחר החיתום.
עד שאדם לא חותם על מכתב או הסכם, אין תוקף לכל הנאמר בו.
לכן, עלינו להתבונן היטב בפרשת 'ויחי', להבין את צורת החותם,התחלנו בקלקול אז נסיים בתיקון, תיקונו של עולם שמתגלה בפרשה זו. חומש בראשית הוא מסע מקלקול לתיקון- תמונה שלמה.
 
מה מגלה לנו שם הפרשה" ויחי"
ראינו בכל הפרשות הקודמות, כי בשם הפרשה, במילה הראשונה , בפסוק הראשון
חבויים כל הסודות כל הטעמים הפנימים של הפרשה .
 
 וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה(בראשית מז' כ"ח)
 
ויחי – מלשון חיות, הכוונה חזרה ליעקב החיות
אבל היכן? במצרים?   
 מודע טורח הכתוב לציין את מספר שנים שחי יעקב במצרים שבע עשרה שנה?
 שבע עשרה- י"ז= בגימטרייה "טוב"
הווה אומר ,יעקב חי טוב וחי בטוב בשנותיו במצרים.
 
איך דווקא בעת הירידה אל תוך השעבוד של מצרים, מתגלה הכח החזק של התחיה?
אומר הרב שיינברגר שליט"א, יעקב אבינו הוא התיקון של אדם הראשון, היה לו את היופי של אדם הראשון.
האדם הראשון הביא את המוות לעולם, לאחר חטא עץ הדעת. "כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת" (בראשית ב' י"ז)  יעקב הביא את סוד תחייה לעולם. "ויחי יעקב..."
כך שיש בפרשה זאת סגירת מעגל של כל סיפורי בראשית.
מגן עדן למצרים ומקלקול לתיקון. סוד ההפכים.
 
ונסביר......
מצרים, שהיא ההפך מגן עדן,  מייצגת את  המייצרים בחיינו ובנפשנו. 
מיצר= צמצום.
צמצום השכל, הדעת והראייה, תחושת חסך, קטנות מוחין.
למעשה עבד הוא אדם, שכל מחשבותיו, מצטמצמות לדברים הגשמיים הקטנים, חיי חומר בלבד, לעומת אדם חופשי, שהמח שלו יכול לחבוק את המציאות כולה, מקצה העולם ועד סופה, נמצא בגדלות מוחין בהתרוממות, ביכולת לראות את הדברים בצורה רחבה ועמוקה ולא קטנה, ספציפית ונסיבתית.
אם כך,  היינו מצפים, כי במצב נפשי ורוחני של מצרים, לא תהיה יכולת לנשום למלא אוויר להחזיר חיות מקום צר ודווקא שם יחי יעקב ויחי טוב?
איך?
 
צוללים פנימה
פרעה - אותיות הערף, בתוף העורף הצר ישנם שלושה גורמים:
(תתחילו לעקוב המספר שלוש משחק תפקיד חשוב)
קנה, וושט וורידים.
קראנו בפרשות הקודמות, על שלושת השרים של פרעה –
שר הטבחים, שר האופים ושר המשקים –
לא סתם שלושת השרים עוסקים בעניין האכילה והשתייה, כולם עומדים בגרון, כולם באותו עניין. בתוך העורף שלושת החלקים קנה, ושט וורידים – אלו שלושת השרים.
 
פרעה- העורף, המכיל את כל השלושה- הוא צומת מרכזית חשובה בגופנו וכך גם העורף הרוחנית, העורף, מחבר את המוח לשאר חלקי הגוף, בתוכו נמצא חוט השדרה.
 
הפתעה!
גם במח האדם ישנם שלושה חלקים: (כבר רמזנו – תעקבו אחרי המספר 3')
מח ימין-כנגד ספירת חכמה,
מח שמאל-כנגד ספירת בינה
ומוח האמצעי כנגד ספירת  הדעת
ספירת הדעת- היא האמצע של החכמה והבינה והשילוב בינהם.
 
חיבור הדברים:
השפע הפנימי שלנו, המחשבות, האמונות עוברות דרך המוח, השכל והדעת.
השפע הגשמי שלנו  החיבור לגוף עובר דרך הפה הוושט והגרון.
זה כנגד זה –שוב ישנם שני כוחות, שני צדדים מנוגדים, שיש לחבר בינהם.
ופרעה, פרעה  עומד בדיוק בצומת בעורף.
לא נותן שהדעת תתפשט לגוף ותניע אותו, הוא מונע חיבור, מונע שהכל יהיה אחד-
פנים- חוץ, גוף- נשמה, מחשבות- עשייה, מח- לב  .
 במקום הזה של מצרים, של פרעה של העורף מכניס יעקב חיות ואור.
יעקב מצליח לחבר!
יעקב אבינו מביא את החיים למצרים, את הכח של התחייה.
יעקב הוריד איתו הארה של ארץ ישראל למצרים והפך את מצרים עצמה למקום חיים ואפשר לכל בני ישראל לחיות בתוך מצרים.
 
פרשה סתומה
פרשת "ויחי", נקראת פרשה סתומה. אפילו בחומש אין הפסקה, בינה לבין הפרשה הקודמת
מה כוונה פרשה סתומה?
שיש בתוכה אוצרות שלמים אך הם לא נראים לכל.
הרי איך יתכן שכל הדברים הנפלאים כמו החיות הגיעו דווקא במצרים, למקום הסתום?
והאמת היא שהסתימה עצמה היא המפתח.
היכן שסתום, היכן שיש העדר, שיש חשכות, שם נמצא האוצר הגדול.
אומר הרב שיינברגר שליט"א, כשיש לנו זמן של ייסורים, ח"ו, כשאדם נמצא במצב שנראה ללא מוצא, שיידע שיש ברכה מוצפנת בתוך כל זה, בתוך המעטפת הזאת יש אוצר גדול.
אם יקבל את זה באהבה, הקב"ה כבר יגלה לו את האוצר.
ואנחנו רגע לפני חומש "שמות", רגע  לפני מאתים ועשר שנה של גלות מצרים,
זהו זמן שמצריך הרבה סבלנות, שצריך לזכור היטב את ההבטחות,
"אָנֹכִי, אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה, וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה" (בראשית מ"ו ד'),
"פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹקִים אֶתְכֶם".
 
צריך לזכור את הפנימיות שמעבר למעטפת הייסורים והעבדות, לחבר בין התקופות.
כי בסופו של דבר זכינו ונזכה למעמד הר סיני פרטי וחברתי.
 
טיפ השבוע- תורת החיבורים של יעקב -

אז מה הסוד של יעקב
מה הבין יעקב במצרים שגילה שם את החיות  ומה הנחיל לנו יעקב לחיינו כאן ועכשיו?
יעקב הבין כי לכל יש תכלית.
אין דבר, תחושה, מצב, אדם או יצור, שנבראו סתם!
אנו זקוקים לחכמה רבה והבנה עמוקה בכדי לזכור זאת בכל רגע.
לזכור זאת, גם שמשהו תקוע לנו, שמישהו מעצבן אותנו, שאנו לא מקבלים את מה שביקשנו ואולי אפילו בדיוק את ההפך.
לזכור ש.... "לא ידח ממנו נדח"
 
המפתח לחוכמה-  ג' קווים והחיבור בינהם. ?(תעקבו אחרי השלוש כבר אמרנו)
לאורך כל ספר בראשית, ראינו כי  תמיד יש שני כוחות נלחמים ב- ראשית-
אש ומים, שמים וארץ ,דין ורחמים, האחד מנסה לבטל את השני.
ומהו הכוח השלישי?-
זהו הכוח שרואה את החיבור בין שני הניגודים, קו האמצע המחבר ניגודים.
ויעקב הוא קו האמצע.
 
גם בתוכנו ישנם לא מעט ניגודים, בתכונות שלנו, בתגובות שלנו, בתקופות בחיינו,
יש זמנים הפוכים אחד לשני ישנן עליות וירידות בחיינו, העניין הוא לראות את הנקודה השלישית. הנקודה, המחברת בינהם, רק כך ניתן לראות מציאות שאינה צרה ומצומצמת.
 
שלא מצליחים לראות את החיבור, אנו נמצאים במקום שרואה את הצד השני כנוגד לו, מתנגד לו, כהפוך לו ככקצה השני. שם מתחילה המלחמה, שם פרעה משיג את מבוקשו.
שנמצאים בקצוות לא ניתן לתקן .
 
חכמת היהדות וכוחה, הוא חיבור ההפכים והקצוות בנקודה שלישית, בנקודת האמצע, רק כך ניתן לראות את המציאות כולה ולהבין את התפקיד של כל פרט, רגע, מצב יצור שקיים בבריאה.
 
משלוש יוצא אחד
למעשה בפועל הבריאה בנויה מדבר אחד – מראשה ועד סופה.
כותב הרב אשלג בפתיחה לחכמה הקבלה- הדבר ממנו בנויה הבריאה הוא הרצון קבל.
הרצון לקבל הוא הדבר היחיד שנברא "יש מאין"
הרצון לקבל תענוג הוא הדבר שנברא, כיוון שאותו אין לבורא עולם, כל שאר הדברים בבריאה  נחשבים ל "יש מיש" – יצירה (לעומת בריאה)
 
 שלושה קווים ורצון לקבל אחד.
בכולנו יש את הרצון לקבל, ככה נבראנו, הוא חי, נושם , בועט, רוצה, ויוצר את הכוחות ההפוכים, קבלתי לא קבלתי, הוא רוצה לתת לי, הוא לא נותן לי. הסתכלות צרה.
הפתרון הוא- אל תוך הרצון לקבל לעצמנו , יש להביא את תובנת שלושת הקווים, את היכולת לחבר ניגודים.
 
רגע של מתמטיקה נא להחזיק ראש :)
לאותו "רצון לקבל" יש לארבעה חלקים המכונים:
1. חכמה 2. בינה, 3. תפארת 4. ומלכות
 
ולכל חלק יש שלושה קווים:
א. קו ימין- רצון להשפיע
ב. קו שמאל- רצון לקבל
ג. קו האמצע- רצון לקבל על מנת להשפיע
 
סך סכום החבילה :
4 חלקי הרצון כפול 3 קווים - סה"כ 12.
 
מה חשיבות המספר 12?
שימו לב כמה המספר הזה חוזר בחיינו- כי הוא מייצג שלמות וגמר
12 חודשים, 12 שבטים, 12 מזלות ויש עוד לא מעט דברים נוספים...
 
פרשת ויחי, הפרשה האחרונה בחומש בראשית והיא כמובן פרשה מס' 12!
חומש בראשית, הוא למעשה המיקרו של המיקרו, של החיים, הכל קיים בו, הוא השורש להכל וסיימו הוא פרשת "ויחי".
פרשה שמביאה חיות, פרשה סתומה, שנוגעת בצורה נסתרת בגמר התיקון בשלמות ב - 12
 
סיום התיקון ותחילת החיות- הרגע בו אנו מושכים את כל שלושת הקווים לכל הבריאה.
מחברים ניגודים בכל רמות הרצון.
 
ככה זה בחיים:
סוד החיבור בין הכוחות המנוגדים בא לידי ביטוי בכל תחום בחיינו
לדוגמא  במחשבות:
לאדם יש מחשבות טובות ומחשבות פסולות, עלינו לדעת איך לקחת את המחשבות הפסולות
ולתקן אותם, להבין את מקומן.
אם אדם ידע לנצל את המחשבות הפסולות בכדי לחפש שם את החיבור, שגדול יותר מהן, ידע לנצל את המחשבות וללמוד מהם-

  • מה יש שם עבורו? 
  • למה זה מפעיל אותו?
  • באיזה עצב ופצע הן נגעו שצריך לרפא?
  • מה השורש שלהן למה הן הגיעו או חזרו?
  • מה התדירות שלהן?
  • מה התשובה האמיתית שהוא מחפש?

 
אומרים כי אם עולה מחשבה רעה או כעס, זה כי ישנו כשרון שאינו ממומש, פוטנציאל שלא יצא לפועל, חלק בי שלא עלה לפני השטח.
זכרו- לכל מחשבה יש מקום וזמן ותפקיד
 
אותו דבר מתרחש בעולם הרגשות
יש רגש בקדושה ויש רגש בתאווה, יש לנסות לזהות איזה מהם קורה כרגע ואיך מחברים בין השניים. לכל דבר יש את המקום הזמן שלו והצורה שלו. לכל אחד מהם יש תפקיד. גם לכעס ולקנאה. הם למעשה תמרורים שמכוונים אותנו פנימה, כי זכרו שהכל הוא השתקפות.
 כך גם ביצרים
יצר המין, יש שיחשבו כי הוא יצר פסול, אינו בקדושה, אך הדבר לא נכון
הרי אי אפשר לבטל אותו, תבטל אותו  הבריאה תפסק לא תהיו המשכיות.
 
לדוגמא חומצה
על פניו בחיצוניות היא יכולה לקלקל לשרוף ולאכול שולחן אוכל גדול ויוקרתי, אבל דרך שימוש נכון ומדוד בחומצה הופכים זית קשה ומר לזית רך וטעים או חומצה בבטן עוזרת לעיכול ולתהליך בריא. לכן ביכולת לחבר את שלושת הקווים בכל עולם, בכל נושא, בכל נים, מתחיל תיקון הבריאה ושם הוא גם נגמר.
 
 מדוע?
כי מחברים בין "רצון לקבל" ל"רצון להשפיע"- לנקודת האמצע-"לקבל על מנת להשפיע"
המצב המתוקן הוא- אדם המקבל לא רק, כי הוא מעוניין לקבל לעצמו, אלא כי הוא רוצה לעשות נחת רוח למי שנותן לו, כי הוא רוצה להטיב גם לאחר- להשפיע לו.
 
בורא עולם, הכין בריאה מלאה בכל טוב, בכדי להטיב לנבראיו  ואדם, שלא בא רק בכדי לקבל, אלא למעשה בא בכדי לעשות נחת רוח לבורא, מאפשר לו לממש את מטרת הבריאה.  אדם הרוצה להטיב הוא בא לקבל בכדי לתת/להשפיע.
 
אם אתה מאמין שאפשר לקלקל תאמין שאפשר לתקן
זה הכלל הבסיסי, להניע, ליצור ולשמר חיות.
אם כבר השקעת אנרגיה בלהבין איך קלקלת, איך טעית, איך נפלת,
תנתב את אותה אנרגיה גם להבנה איך אפשר לתקן.
 
כתוב שהקב"ה רוצה לתת לאדם שפע הוא שולח לו כעס.
שפע וכעס מסתבר, יוצאים מאותו מקום.
אם יצליח האדם להתגבר על הכעס יגיע השפע.
ושלא תטעו גם בכעס יש לנו הנאה מאוד גדולה, זהו אזור הפריקה שלנו.
אדם שם פורק את כל מה שיש לו- מחשבות, רגשות, יצרים ומעשים .
ובדיוק כאן, בנקודה זו אנו בוחרים את הדרך – האם להכניס חיות למצרים או לתת לפרעה לסגור את המיצר .בבחירה בחיבור, אנו גם מצליחים לראות ולהבין, כי להכל יש תפקיד.
שלכל מצב, אדם, תחושה שקיימת, אמור להביא אותנו לבחירה-
יעקב מול פרעה- תבחרו?
 
השאלה איפה בוחרים מהקצוות או מהחיבור שבינהם.
מלחפש את הניגודיות אלא לראות איך הכל מחובר .
 

שטבת יהפוך לטובות
לכל חודש יש תכונה ומידה, שמאפיינים אותו.
חודש טבת הוא החודש של מידת הרוגז והכעס.
לכן זה הזמן לעקוב אחר תכונה זו, לראות את הנסיונות שאנו מקבלים בתחומה
והאם אנו מתקנים ומביאים את קו האמצע.
 
לסיכום:
ויחי יעקב טוב
איפה?
במצרים
למה?
כי זו העבודה גם במצרים לחיות טוב .
איך?
ע"י חיבור ניגודים בעזרת סור מרע ועשה טוב.
להבין כי אין רע יורד מהשמיים ומה שנשלח הוא נועד לעורר אותך, לגדל אותך, להעצין אותך, לשמור אותך על המסלול הכי נכון וייחודי לך.
ואז?
אז אפשר רק לראות איך לכל פרט בבריאה יש את המקום והחשיבות שלו
כי בין גלות לגאולה כל ההבדל זה א'- אלופו של עולם
והיכולת היא לראות את אלופו של עולם גם במצרים!
 
שנזכה!
 
שבת שלום!
 
 
 
 

טיפ מהפרשה

POWERED BY KIDUMNET