שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

הטיפ של פרשת תולדות

המתכון השלם לחפירת באר מים חיים – פרשת תולדות 

אנחנו נמצאים בפרשות בימי יצחק, השני באבות, המביא עמו כוח גדול וחזק, נוסף על כח החסד של אברהם, עליו למדנו בשבועות האחרונים.

ידוע כי בבסיס כל דבר ישנם תמיד 2 כוחות מנוגדים שיוצרים את החיים- ב' ראשית

אז לאחר שהכרנו את כח אברהם– חסד, הגיע השלב להכניס את כח יצחק–גבורה

ולהיות מודעים לדרגה הזו אצלנו בנפש.וניגע בשני סיפורים, דרכם נכיר את יצחק, הראשון עניין הבארות שחפר והשני פגישתו עם רבקה.(לא ממש יכולה לוותר על זה :) אחרי הכל רבקה אנוכי שמחכה ליצחק שלה)  

אם ליצחק היה כרטיס ביקור זה מה שהיה כתוב בו 

שם: יצחק  מקצוע: חופר בארות  כתובת אוהל שרה. 

מקצוע של אדם בוודאי בתנ"ך, מסמל על האישיות שלו.

דוד עבד כרועה צאן גם משה וזו גם הייתה גם מהותם הלכה למעשה .

יצחק חופר בארות- מה זה אומר בעבודת הנפש להיות חופר בארות?

יש צורות שונות לדרכי איסוף המים, הפעם נתמקד בבאר.יצחק חופר בפרשה 5 בארות:

הבאר הראשונה- אנונימית שנקראת- הבארות שחפר אברהם (מתוך זה אנו מבינים שאברהם חפר), הוא יורד לעומק ההנהגה של אברהם.

הבאר השנייה- עסק-באר מים חיים ועליה  מריבה

הבאר השלישית- שטנא- גם שם רבים וסותמים לו הבארות

הבאר הרביעית- רחובות- לשון הרחבה

הבאר החמישית- שבעה (על שמה העיר באר שבע.)

5 בארות = יצחק = 208 בגימטריה, שוב חיזוק כי זה עניין מהותי אצל יצחק, חפירת בארות וזו למידה וכח שהוא מלמד אותנו לגלות בנפשנו פנימה.      

מעיין-באר-בור

אברהם יצחק ויעקב הם כנגד מעין באר ובור

אברהם-מעיין- גם בפרשות מצוינות הרבה מעיינות סביבו (הגר הלכה למעיין לאליעזר עבדו כל הניסים קוראים ליד המעין) מעין, זו נביעה בלתי פוסקת שמציפה את סביבה ללא גבולות. כולם מתברכים ממנו והוא לא צריך אף אחד "אהיה ברכה" (תיקון דור המבול). ההפך ממעין זה בולען, שבולע כל דבר אנרגיה אדירה של לקיחה. אברהם הוא חסד נתינה בלי גבולות וללא רצון לקבל.אך נתינה וחסד ללא גבול גם יכולים להיות בעייתים, שאין גבולות ואין דרישות, שאני לא תובעת מהצד השני גם, נתינה שכזו לא יכולה להחזיק לאורך זמן, בטח לא במקום או במערכת יחסים משמעותי, באיזה שהוא שלב הצד השני נסתם מרוב במילוי, או שהנותן הופך להיות מובן מאליו, כי האחר חושב ומפרש שהכל מגיע לו, לא מתרגש מכלום, לא מוקיר ומודה.

ואז מגיעים ליצחק- שמביא את כל הגבורה, הגבולות, ההעמקה.

יצחק- באר- בא לתקן את מגדל בבל, הם בנו למעלה, משהו חיצוני בולט שכולם יראו אותי, שידעו שאני כאן ויצחק חופר מטה, פנימה לעומק. מלמד אותנו כי על האדם לדעת לחפור פנימה לנקודה הפנימית שלו להכיר את נפשו ללמוד אותה. אולם לשם כך צריכים יגיעה, סבלנות, אמונה, על אחת כמה וכמה שאתה חופר וסותמים לך לפעמים תוך כדי .יצחק לא מציף, לא נע הלאה במהירות, הוא חוקר ומנסה להבין כל מילה, כל מצב, לזהות את הרטטים בנפשו. באר זה גם מלשון לבאר, לקחת דבר סתום ולהעמיק בו להפוך אותו לבאר, להפוך אותו לברור, לבהיר להכניס בו את האור. לחפור עד שאני חש אאאה, ואוווו, זה זה , הבנתי, לא ראיתי את זה קודם, לא קלטתי, לא ככה חשבתי בהתחלה. לחפור להוציא חול, סתימות, ואבנים בדרך, כדי למלות במים ובאור.

יצחק מציע לנו את שיטת  "קול דודי דופק" - לקחת מקום, נקודה אחת ולעבוד ולהעמיק בה, בסוף זה יפתח.

אנחנו נוטים לעבוד לרוחב, המון ידיעות, המון משימות, המון עניינים וזה מונע מאתנו להתעמק לפתח טווחי חשיבה ארוכים, לכן לא אחת אנו לא מצליחים  למצות דבר, או להגיע לפתרון ואז הסיטואציות חוזרות ונשנות, ואנו נתקלים שוב באותם חסימות ואבנים .

יעקב- בור  יעקב, הוא שילוב בין הבאר של יצחק למעיין של אברהם, הוא חופר בורות, מה יש בבור שחופרים אותו? מצד אחד זו חפירה זה לא מעין שנובע מעצמו אדם צריך לעמול אבל בור גם יכול לקלוט את הגשם שבא למעלה. בור מהמילה בירורים לעשות בירור.

אנו בפרשתו של יצחק אז נכוון את עבודתנו לעבודת באר.

העולם שבמהות הוא לא אחת, שטחי, רדוד, לא אוהב תהליכים ארוכים אלא העדפה היא להכל כאן ועכשיו, זמין, מהיר וקל , אבל כדי לזכות להיפגש עם החלקים הגבוהים, עם הרוח, עם הנשמה, יש צורך באנשים שמוכנים לטרוח לחפור באר,  להיכשל בדרך, להיתקל במצבים  שיסתמו להם את הבור ולהתגבר .

תהליכים ארוכי טווח לעומת מרדף לטווח קצר. חיפוש אחר משמעות והבנה פנימית לעומת לאחר הנאות וחיצוניות. לדעת ליצור שיטה מעמיקה המאמינה בטווח הארוך. 

סיפור:

לבן של הרב קוק לאחר שנפטר אביו זצ"ל, היה הכי קל, מיד להמשיך דרכו ולהפוך לרב הישיבה ולהמשיך הפצת תורתו אולם הוא במקום זה בחר להיכנס לכמה שנים טובות ומרובות לחדר ולערוך את ספריו של הרב. 

מישהו אחר בכלל שימש כרב של ישיבת מרכז הרב, כי הוא ראה כאן עניין רציני שיש להעמיק ולהשקיע בו , עניין הספרים, בכדי להכין תשתית לדורי דורות. 

בגלל אותו העומק המאפיין את יצחק, הוא אוהב את עשו כי במעמקים שהוא נמצא, הוא רואה את התכלית שיש לעשו. ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו- הוא רואה לעומק שיש לו עתיד ורבקה אוהבת את יעקב- אוהבת עכשיו את יעקב ,בעולם הזה רבקה קודמת אבל בעומק יצחק רואה כי גם עשו יקבר במערת המכפלה.

רואה את המשמעות העמוקה וארוכת הטווח של הדברים. 

אז יצחק מלמד אותנו לחפור באר פנימה, מלמדת אותנו סבלנות ואורך רוח עבור התהליכים שלנו.

מראה לנו כי יש לשים גבולות לרצונות המיידים בכדי להצליח לבנות תשתית פנימית חזקה ואיתנה.

מזהיר אותנו מחשיבה רוחבית, שטחית, שנוגעת רק בפני השטח ולא חודרת פנימה למרות המכשולים.

אז איך הוא עושים את זה?

נעבור לסיפור ההכרות בין רבקה ליצחק.

עולם הזוגיות הוא עולם מורכב ויש יעקב שהולך לזיווגו ויש יצחק שזיווגו בא אליו. ככתוב: 

וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא, בְּאֵר לַחַי רֹאִי; וְהוּא יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב.  סג וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, לִפְנוֹת עָרֶב; וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים.  סד וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת-יִצְחָק; וַתִּפֹּל, מֵעַל הַגָּמָל.  סה וַתֹּאמֶר אֶל-הָעֶבֶד, מִי-הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ, וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד, הוּא אֲדֹנִי; וַתִּקַּח הַצָּעִיף, וַתִּתְכָּס.  סו וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד, לְיִצְחָק, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר עָשָׂה.  סז וַיְבִאֶהָ יִצְחָק, הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ, וַיִּקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ.   

אחרי שסיים יצחק לחפור בארות יצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב לשוח בשדה ,

חז"ל מסבירים היה עסוק בתפילה, לשוח בשדה הוא ביטוי לתפילה לשוח- לשפוך שיחו לעשות התבודדות עם קונו. ו

למה היה צריך לשפוך שיחו אחרי שסיים לחפור באר?

יצחק הוא כנגד תפילת מנחה. מה הקשר בין לשוח בשדה ותפילת מנחה?

מסביר הרב קוק-  תפילת מנחה היא תפילה של בין הערביים, לקראת סיום היום בשונה מתפילת שחרית מהבוקר. בבוקר אנו באנרגיה ובפעילות של התארגנות מחודשת לקראת יום חדש, חושבים ומתכננים מה נספיק היום, מה נצפה מהיום מה חייבים לעשות היום, ויאללה יוצאים לדרך,אבל בסוף היום האדם נמצא במקום אחר, לאחר שתכנן וניסה ועשה ורצה שיקרו דברים הוא מתחיל להבין מה היה ביום הזה- ישנם דברים שהתגשמו במהלך היום אבל היו גם אכזבות וכישלונות, תכנון שלא קרה, תקלה, חסימה, דחייה, הספקים, משימות חדשות שנולדו מתוך ההתנהלות.

האדם בתפילת מנחה נמצא בעמדה נפשית שונה לגמרי מהעמדה של הבוקר.

יש בה פער בין הרצוי למצוי שלא היה קיים בבוקר, יש בתפילת מנחה סוג של מועקה, עייפות, סוף יום לאחר חפירה והיא דורשת שחרור- יצחק שח בשדה זה כנגד המועקה והעייפות, שנוצרת בעקבות פעילות היום החמצות, ההספקים, אז עייפות זה מובן זה, אבל חוץ מבסיס פיזי לעייפות יש שבסיס נפשי המועקה.

  • מועקה, יכולה להיגרם  אם לא הייתה נאמן לעצמך
  • מועקה, יכולה להיגרם עם אתה נמצא בחברה בה אתה לא נתרם
  • מועקה, יכולה להיגרם עם אתה בסביבה שהיא אינה חיונית לך
  • מועקה, יכולה להיגרם אם אתה במצב כמעט תמידי שאתה בתפקידים ובכובעים שונים שלא נותנים לרבדים מאישיותך לבוא לידי ביטוי. 

הרב קוק מסביר לנו, כי היציאה לשדה היא פיזית לשם המרחב אולם הכוונה גם למצוא מרחב בנפש.

תפילת מנחה באה ליצור מרחב בנפש. חז"ל אומרים שיצחק היה עסוק בלהתפלל על זיווגו מכאן אנו מבינים שבנושא זיווג וזוגיות, צריך תפילה היא מאוד משמעותית, למה?

כי בנושא זיווג או משפחה יש הרבה דברים מעורפלים ויש הרבה דברים שאין לך בהכרח שליטה עליהם. כל הדברים המעורפלים ולא מובנים נמצאים בכדי לפתח באדם כח של בטחון ואמונה.

איך מפתחים, ע"י חפירת בורות, נכנסים פנימה לנפש, מנסים להבין וללמוד ממצב לא ברור שנשלח לנו. 

אחרי מס' פגישות עם בחור פתאום יש לא, לא מעונין להיפגש יותר,למה- ככה.הלא הזה, המפגיש אותך עם מקום לא נעים, בייחוד עם אין הסבר לאותו לא, ובעצם כאן את נדרשת להיפגש עם עצמך ועם מצב לא קל ופשוט והערפול, חוסר בהירות והמתח יכול להשתחרר רק עם בטחון ואמונה, אותם יש לבנות פנימה ולא החוצה.

בפועל זה לא קל בכלל, אבל אמונה היא המסוגלת להוליד בנפש בטחון בקב"ה ובטחון בקב"ה מסוגל להוליד בנפש מנוחת הנפש- ולמעשה זה אחד הדברים שאנו הכי מייחלים להם- מנוחת הנפש, ההבנה העמוקה הפנימית מתוך בטחון שיוצרת שקט וקבלה.

אם יש אמונה ואין בטחון זה סימן שהאמונה עדין לא שלמה היא חסרה.

אם יש בטחון אבל אין מנוחת הנפש ויש עדין כעס, תסכול, חוסר אונים, ובלבול, זה גם סימן שהאמונה עדין חסרה.

המשוואה אמונה בטחון מנוחת הנפש היא לא פשוטה, היא תהליך ארוך טווח, ארוך, מורכב, עם בורות, שפתאם נחסמים, דורש סבלנות וחלמה עצמית קודם כל.

ולהבין שזה בסדר העניין נרכש בצעדים קטנים ולא בשטחיות אינסטנט, לזה אין סיכוי אל מול רעשי העולם זה מגדל שיתמוטט. 

התפילה משתלבת בדיוק שם בחיבורים, הלשוח, הצורך למצוא מרחב בנפש להתנקות מהמועקה.

והכי חשוב לזכור!!

השינוי העיקרי של התפילה היא בנפש המתפלל, כי התוכנית של הקב"ה זה התכניות שלו התפילה לא נועדה לשנות משהו בקב"ה אלא לשנות את המקום של האדם.

הנפש עוברת שינוי ואנו חשים בשינוי זה, לפי התקדמות של רמת הבטחון ומנוחת הנפשושאדם משתנה יכולה המציאות שלו להשתנות, כי הפסוק הבא הוא

"וישא עיניו וירא והנה רבקה"

הוא מתפלל והזיווג מגיע, (אבל זו דרגה של צדיק בכזאת מהירות נענת תפילה :) אנחנו פה רק ללמוד את השיטה לכל אחד התוצאות שלו)

ועוד ראוי לזכור!

כל תפילה פועלת, היא פועלת על האדם ומתוך כך על המציאות, אבל היא לא בהכרח נענת מיד

אצל יצחק בהיותו צדיק גדול אנו רואים שהוא משתנה ואז מיד המציאות משתנה.

אסור לחשוב שתפילה לא פועלת ואסור לחשוב שהיא פועלת מיד, כי אז נוצר לנו מן מתח שמריק אותנו משלוות הנפש ומרחיק אותנו מלהתפלל באמת ובכוונה בכדי למצוא מרחב לפרוק מועקות.

כל תפילה פועלת מתי ובאיזה רמה זו אנו לא יודעים.

אנו צריכים להבין את מורכבות התפילה ובעיקר להיות מודעים להשפעתה על הנפש שלנו בראש ובראשונה.שלא מבינים נכון את המובן מנוחת הנפש מתרשלים ולא עושים את הנדרש, כי הפוקוס עובר להיות על התוצאה או על רמת ההשקעה,

אנו צריכים לזכור כי המציאות מורכבת, אחרת ניפול לייאוש, אם אין תוצאות מיידיות זה לא אומר שאתה לא בסדר זה אומר שהמציאות מורכבת. 

סיכום קצר:

אז למדנו מיצחק על העבודה פנימה על בניית הבור בכדי למלא אותו אורו

למדנו שאחרי העבודה על כל תלאותיה יש מקום לתפילה בכדי למצוא מרחב לנפש, בכדי להתחבר , בכדי לגרום לשינוי ולהיפרד ממצבי מועקות ועייפות.

ותפילה בה לשנות אותי ומתוך כך את המציאות.    

ועכשיו סוד נוסף- הפעם בזוג רבקה ויצחק.

וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת-יִצְחָק; וַתִּפֹּל, מֵעַל הַגָּמָל.  סה וַתֹּאמֶר אֶל-הָעֶבֶד, מִי-הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ, וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד, הוּא אֲדֹנִי; וַתִּקַּח הַצָּעִיף, וַתִּתְכָּס 

מסביר המדרש- בפעם הראשונה בחיים של רבקה היא פוגשת מציאות של תפילה, הרי לא גדלה במשפחה דתית גדלה אצל בתואל ולבן ולא מכירה את מושג התפילה ולראשונה היא נחשפת לדבר אמרה וודאי אדם גדול הוא.רבקה לא דיברה עם יצחק, אבל המפגש בינהם הוא כל כך עוצמתי עד כדי שהיא מכירה אותו

ואיך היא מכירה אותו?

כי היא נחשפה לתפילה שלו.בעולם שלנו אנו מאמינים, כי ההכרות חייבת לעבור דרך מילים, זה נכון חלקית,

כי יש אנשים שהם לא דברנים גדולים אבל מכירים אחד את השני מצוין. ההתקשרות שלהם לא עוברת בהכרח דרך הדיבור.יצחק ורבקה נפגשו במבט, מבט שהיא לא יכולה לפספס גם שלא דיברה איתו,

היא מאבחנת שהיא עומדת מול אדם גדול היא רואה ומתרשמת.רוב האנשים חושבים שהעיקר בחינוך זה המילים, מעטים יודעים שבחינוך מה שקובע זה הרושם.רבקה נחשפת לעולמו הפנימי של יצחק זו חשיפה לחלוטין.

המפגש הראשון בין רבקה ליצחק הוא מפגש משמעותי בקשר בינהם. רבקה לא שיערה כי הנפש האנושית יכולה להגיע למקומות כאלה.

דוגמא נוספת לכך, היא רחל ביתו של כלבא שבועא, רחל ראתה ברבי עקיבא שהוא צנוע במידות ומעולה בשכל ובאישיות ועשתה אותו תלמיד חכם. ראתה מה שיש בו עוד לפני שדיברו וחיו ביחד היא כבר זיהתה בו את מה שטמון בו .את זה לא פספסה את זה חיפשה ולכן התחתנה איתו וזו שוב חשיפה שלא דרך מילים. ה

מפגש מלמד על הגדלות של יצחק ולא פחות על הגדלות של רבקה, שאתה עומד בתפילה לכאורה כולך שם. שאתה בשיעור השכל שלך נמצא שאתה בתפילה כל האישיות שלך נמצאת.

בשיעור אתה קשוב למורה ושם את העולם אישי בצד, בתפילה אתה בא עם כל הידע הלימוד אבל גם על כל המועקות והרהורים שלך.

אדם ניכר בתפילתו.

כדי שנזכיר לעצמנו כל הזמן שבלימוד התורה הנקודה העיקרית היא המפגש עם עצמנו.ואיך אנו לוקחים את הדברים ומיישמים אותם בחיינו. 

טיפ השבוע

ככל שתבחרי לעשות עבודה ודרך, ממקום אמיתי שמחובר לעצמך ולא בכדי לרצות ולא כי חובה,או כי יש לסמן V, ככל שתרצי לדעת לחפור פנימה וגם לבנות מרחב מוגן לניקוי מועקות בזמן בניית הבור, עוד לפני שנענת וקיבלת את האור, כך תשתני ותשני את המציאות והכי חשוב מצאי את הדרך ללמוד, לשוח, לבנות מרחב מוגן, להתפלל עם הגוון והצבע האישי שלך, עם האותנטיות שאת מביאה.

וזכרי לשאול עצמך בסוף כל יום, מפגש, מצב מה לקחתי מזה?

בכדי להיות בתהליך מתמיד של מודעות ובקרה. 

רשע אותיות רעש ככל שיש רעש מסביב אדם יכול ללכת לאיבוד.

מה עושה אזעקה? מנתקת אותך מהמקום שלך מהמחשבות מזיזות אותך.

רעש גורם לניתוק ושאתה לא מחובר הסיכוי לטעיות לחוסר כוונות ולמילוי הבור באור, קטן עד נעלם.

מה שמציל את האדם זה היותו מחובר לעצמו ואז מחובר לבורא כמו שצריך ממקום של ענווה.

רעשים שגורמים לך לא להיות מחובר

1. תחנה מרכזית- מקום רק עם רעש- רעשי הוואטסאפ המייל הנכנס הודעת הSMS

2. הסביבה- אתה נמצאת במחיצת אנשים שלא עושים לך טוב לנפש ואתה לא יודע איך להתנהל זה לא חברה בריאה ואז הנפש ירודה, אתה צריך להיות מסוגל לבנות לך מרחב בריא עבורך.

3. רעש פנימי- מרגיש שקוע בבעיות שיוצרות רעשים פנימים של תסכול כעס שמונעים ממך להתחבר לעצמך.לאדם

יש תמיד בחירה חופשית והוא צריך לבנות את הסרט של החיים שלו.

אנו יכולים להיות שחקנים אבל קודם כל במאים, לא רק לקבל הוראות אלא גם לקבל הוראות.אתה לא יכול להיות רק שחקן אלא גם במאי, להחליט החלטות ולבחון מה טוב עבור שמחת הנפש שלך לבנות את המרחב המוגן שלך. 

שבת מעמיקה שתהיה.... 

רוצה לגלות את הרעשים שמונעים ממך לבנות באר שלך?

רוצה להעמיק את הבאר ולזהות רעשים בכדי ליצור לך מרחב מוגן"?

מפגש נשי- אישי- נסי לא תצטערי לפרטים צרי קשר.

טיפ מהפרשה

POWERED BY KIDUMNET