שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

שלח

שם:

This field is required.

טלפון:

This field is required.

דוא"ל:

חודש טבת

חודש טבת- איך מוציאים ממנו טובות?

חודש טבת מתחיל מצד אחד בתוך אורות החנוכה שהגיעו מחודש כסלו

ומצד שני יש בו את היום הכי חשוך בשנה, עם עשר שעות אור בלבד.

זהו חודש של דין, שיכול להתהפך לחודש של טובות.

גם לדין, לחושך יש תפקיד חשוב ומרכזי בחיינו, הרי ידוע כי אין חושך בלי אור ובלי נפילה אין עליה

ושאנו בעצם מתעוררים בעיקר שאנו חשים שיש לנו חסרון, בור.

הדרך בה נגיב וניבנה מהחיסרון הזה, היא המהפך לטובות של טבת. 

זהו תהליך גדילה, התפתחות אל מול תהליך יאוש וספק וההחלטה בידנו.

דוגמא טובה להיפוך הדין לחסד, איך לשעבד הרע אל הטוב, אפשר למצוא במה שאמרו חז"ל,

על האדם שמגיע בליל שבת הביתה.

בערב שבת, הבית כולו כבר צריך להיות מוכן לשבת - שולחן השבת כבר עומד עם מפה לבנה, נרות השבת דולקים, החלות מכוסות על השולחן וכל הבית נקי ומסודר לכבוד השבת. חז"ל אמרו שלאחר התפילה של ערב שבת מלווים את האדם הביתה שני מלאכים. תמיד מלווים אותנו שני מלאכים, 

"כִּי מַלְאָכָיו, יְצַוֶּה-לָּךְ; לִשְׁמָרְךָ, בְּכָל-דְּרָכֶיךָ" (תהילים צ"א י"א),

המלאך הטוב והמלאך הרע. כתוב שאם האדם נכנס בליל שבת הביתה ואור קודש של שבת מאיר בבית,

אז המלאך הטוב מברך את בעל הבית; מי ייתן שגם בשבת הבאה ביתך יהיה מלא באור של שבת

ומי שעונה לו אמן זה המלאך הרע, בעל כורחו.

אבל אם הדברים אינם בסדר הזה, ח"ו, אז זה קורה בדיוק להפך, המלאך הרע מקלל והטוב עונה אמן.

בעזרת ההכנה וההשתדלות שלנו לעשות את הדברים בסדר הנכון, אנחנו משעבדים את כל המציאות של הרע

(רצון עצמי) אל הטוב, אל האור והקדושה בחיינו.

אז הבחירה, התגובה לכל מצב היא בידיים שלנו והיא תקבע האם יהיה דין או טובות.

העבודה היא לקחת את אותו תכונה/כוח/מצב שהיה מכשיל אותנו ולהופכו לכח שיכול להחיות אותנו.

זאת ע"י מינון ותיעול נכון,כמו שכתוב- "סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב" (תהילים ל"ד ט"ו). 

מידת הכעס

בחודש טבת נבראה מידת הכעס בנפש ואם היא נבראה יש לה תפקיד.

במידה העניין הוא המידה :) הכמות, המינון, הדרך, הזמן, המקום שאנו נותנים לה.

לבחון:

  • ממה אני כועס?
  • על מה אני כועס?
  • באיזו מהירות אני כועס?
  • כמה זמן אני כועס?
  • מה משרת בי הכעס?
  • וכמה אני מוכן לוותר עליו?

הרמב"ם אומר שבכדי לשנות מידה, עלינו לקחת מידה שהיא מקולקלת ולתקופה מסוימת, לעשות את ההיפך הגמור ממנה, עד שנרגיש שאחרי המעשים נמשכים הלבבות, עד שנרגיש כי בתוך המציאות קנינו לעצמנו הרגל, טבע שני. אז נחזור לאמצע, נמצא את "שביל הזהב". 

האיבר של החודש הוא הכבד

הכבד, המרמז על כבדות, זהו המקום בו מתנקזים כל הרעלים.

הכבד משול ליצר הרע, כי זהו המושב של כל התאוות הבהמיות והמידות המקולקלות, בתוכן מידת הכעס.

השורש של הכעס היא מידת הגאוה. על הגאווה כתוב, אין אני והוא יכולים לדור במדור אחד.

בעל הגאווה לא יכול לחבר את הקב"ה למציאות שלו. אם לא היה לאדם גאוה, גם לא היה כועס.

מתי אדם כועס?

כשלא מסתדר לו, המציאות התעררה לו.

הוא אומר לעצמו,

אני לא תכננתי זאת כך!

למה מגיע לי כזה דבר אחרי כל מה שעשיתי?

זה לא נכון, מספיק\ מדויק!!

התחושות שלו הופכת למנוע לכעס ומשם הגאווה תופסת מקום, כי הוא ותחושותיו במרכז.

הוא ומה שהוא חושב שנכון והיה צריך להתרחש, נמצאים במרכז ההוויה ואז לא נותר מקום לשום דבר אחר,

לשום אדם, לשום אופציה, לשום למידה, לשום אור להיכנס.

מטבת לטובות

אם כך, עיקר התיקון שלנו בחודש טבת הוא להכניס את הקב"ה בכל מקום.

להביא לידי ביטוי את היכולת לחבר ניגודים- חנוכיה ליום הכי חשוך בשנה. 

חושך לאור, כעס להבנה, ירידה לשם עליה.

לעשות חיבורים- בין אנשים, בין מצבים, בין סיטואציה אחת לתמונה הגדולה, בין הגוף לנפש.

מטבת לטובות, יש להוסיף 2 ווים- ו' משם השם- ו' מייצגת בספירות את החיבור, התפארת קו האמצע.

ו' - מחברת בין העליון לתחתון ומזרימה אור מהעליון לתחתון.

העבודה שלנו בחודש הזה היא להוסיף את הו'

ואז יהפוך טבת לטובות!

שנזכה במהרה~!חודש טוב

מתנת הפרשת
  חלת יום הולדת

POWERED BY KIDUMNET